Hoe kies ik de beste betaaloplossing voor mijn bedrijf? 04 jun., 2015

In de tijd dat we alleen met contant geld betaalden was het geen vraag. Er zijn nu zoveel betalingsoplossingen dat het lastig is te bepalen welke betaalmethode u moet kiezen. Neem ik een pinautomaat, en moet die mobiel zijn? Accepteer ik wel of geen credit cards? Wil ik contactloos betalen aanbieden?

Dat zijn goede vragen, maar er zijn twee belangrijke vragen die u zich eerst moet stellen:

  1. Welke betaalmethode willen mijn klanten gebruiken?
  2. Welke betaaloplossing past het best bij mijn bedrijf?

Welke betaalmethode willen mijn klanten gebruiken?

Tegenwoordig vinden klanten het steeds belangrijker te kunnen betalen zoals zij dat willen. Daar komt bij dat ouderen vaak graag bij het oude blijven en jonge consumenten voor het nieuwe kiezen. Voor oudere klanten hoeft u waarschijnlijk niet met innovaties als Apple Pay aan te komen. Als uw doelgroep uit jongere klanten bestaat kan het juist helpen te laten zien dat u meegaat met de tijd én dus ook bijvoorbeeld contactloos betalen aanbiedt.

Toeristen betalen graag met kredietkaart. Dus in toeristencentra zult u zeker verschillende kredietkaarten zoals MasterCard, Visa en ook UnionPay aan willen bieden.

Welke betaaloplossing past het best bij mijn bedrijf?

Welke betaalmethode het best bij uw bedrijf past is ook belangrijk. Er zijn inmiddels winkels die helemaal geen contante betalingen meer accepteren. Zij hebben geen cash in huis dat geteld en beheerd moet worden. Die hebben goed nagedacht over wat ze willen. En overvallers kunnen net zo goed thuis blijven, want er valt toch niets voor ze te halen.

Als u reserveringen of borg inhoudt

Als u klanten om een borg vraagt, bijvoorbeeld als u fietsen, vakantiehuizen of auto’s verhuurt, is het makkelijk om kredietkaarten te accepteren. Uw klant hoeft dan geen cash mee te nemen als borg of hoeft de borg niet te pinnen. Met de kredietkaart wordt de borg makkelijk gereserveerd en pas geboekt als de klant wil afrekenen.

Hotels kunnen door het vragen om een kredietkaart betaling reserveringen vastleggen, zodat u minder risico loopt als de klant op het laatste moment annuleert. U staat dan niet met lege kamers én lege handen.

Als u online verkoopt

Kledingwinkels, schoenenwinkels, reisbureaus en hotels, maar ook verkopers van Ebooks en eventorganisatoren: alles gaat tegenwoordig online. Deze bedrijven kunnen niet meer zonder de mogelijkheid om elektronische betalingen te accepteren. Onderzoek wijst uit dat vooral in branches als reizen online betalen de standaard is geworden. Kledingwinkels en andere branches volgen snel.

Aan de toonbank of aan tafel afrekenen?

Wilt u dat klanten alleen aan de toonbank kunnen betalen, dan volstaat een vaste terminal. Deze kunt u niet kwijt raken en ze blijven altijd opgeladen. Het kan ook zijn dat u een restaurant heeft waarbij u de klanten aan tafel wilt helpen. Neem dan een mobiele terminal, of u zorg dat u M-Pos betalingen  (zoals een mobiele betaalterminal, maar dan met een gewone tablet of smartphone) kunt accepteren. Uw medewerkers kunnen dan overal in uw restaurant of winkel klanten helpen en snel afrekenen

Online- én offline betalingen accepteren

Wilt u betalingen in zowel uw winkel als in uw webshop kunnen verwerken? Dan heeft u niet alleen betaalterminals nodig, maar u moet dan ook betalingen van de website kunnen accepteren. Het is makkelijk om dat via één leverancier van betaaloplossingen te regelen.

 

Heeft u nog vragen of wilt u meer weten? Neem contact op met onze adviseurs. Zij zorgen voor een passende betaaloplossing voor uw bedrijf.

Toon comments (0)

Wilt u reageren op dit artikel?